maanantai 12. elokuuta 2013

First 4 Days in USA

Täällä ollaan!!! USA!! Hostperhe on ihana ja energinen. Onhan se aika erilaista elää veljen, neljän siskon, vanhempien ja koiran kanssa verrattuna normaaliin neljän hengen perheeseen. Englantikin menee aika hyvin. Kommunikointi sujuu mutkitta, vaikka joitain sanoja ei aina tiedä tai muista. Ajattelin kertoa nyt vähän joikaisesta täällä viettämästä päivästä.

Matkustus päivä:
Raskain kaikista!! Ensimmäinen lento oli okei, toinen: nojaa ja kolmas: äääh. Toisen ja kolmannen lennon välissä Washington DCssä oli kolme tuntia vaihtoaikaa, mutta passintarkastuksessa ja turvatarkastuksessa meni niin kauan, että lopulta ehdittiin lähtöportille n.10 min ennen boardingia.
Lopulta noin 26 tunnin matkustamisen jälkeen hostperhe oli vastassa Denverin lentokentällä ilmapallojen kera :) Koska lento oli Denverissä vasta myöhään illalla, niin menin suoraan nukkumaan sinä iltana.

Ensimmäinen päivä meni vähän horroksessa aikaeron takia. Käytiin vähän kävelemässä naapurustossa ja hakemassa mulle jäsenyys kortti läheiseen recreation centeriin, missä on uimahalli, tenniskenttiä yms., sisäjuoksurata ja kuntosali. Asetuin myös taloksi ja järjestelin tavaroita uuteen huoneeseen.

Toisena päivänä käytiin hostmomin kanssa tutustumassa kouluun ja valitsemmassa kurssit ensi lukukaudelle. Opiskelen siis matikkaa, kemiaa, englantia, espanjaa, US historiaa ja teatteria. Koulu itsessään on TOOSI iso. Kauheasti luokkia ja käytäviä joka suuntaan. Musta huvittavinta on, että koululla on oma Subway heti ruokalan vieressä :9 Aloitan maanantaina myös Cross countryn.
Illalla tuli kylään jotain perhetuttuja lapsiensa kanssa, joten touhuttiin sitten niitten kanssa aika myöhäiseen iltaan asti. Pelattiin mm. biljardia ja pöytätennistä talon alakerrassa...

Kolmantena päivänä lähdettiin retkeilemään läheiselle kanjonille. Siellä oli ihan huikeet maisemat, joista ehkä saatte pientä esimakua kuvista. Eihän se ollut mitään verrattuna vaikkapa Grand Canyoniin, mutta hieno se silti oli. Kanjonin pohjalla meni pieni puro jossa oli todella kirkasta vettä. Reitti meni kanjonin reunaa pitkin pohjalle ja sieltä taas ylöspäin. Oli kyllä tosi hieno kokemus!!

Neljäntenä päivänä haettiin isoisä lentokentältä tänne viikoksi vierailulle ja samalla käytiin vähän kierroksella ympäri Denveriä. Lentokentältä ajettiin Boulder nimiseen kaupunkiin, jossa sijaitsee tee tehdas. Kyseisellä tehtaalla päästiin kierrokselle tehtaaseen, jossa kerrottiin teen valmistuksesta yms. Sen jälkeen saatiin maistella niin montaa eri laijia teetä kuin vain halusi/jaksoi/pystyi. En oo ennen oikeen pitänyt teestä mutta noi tuolla oli ihan järjettömän hyviä. En muista montaako kokeilin, mutta maistettavaa ois ollu vielä vaikka kuinka paljon.

Matkalla takaisin ajettiin Denverin keskusta ohitse ja sanoinkin hosteille että tonne pitää jokupäivä päästä.

Viidentenä päivänä eli tänään olin ensimmäistä kertaa Amerikkalaisessa kirkossa. Tosin minä, Madison ja Makayla mentiin jonkin näköiseen nuorien juttuun, sillä aikaan kun muut olivat tavallisessa jumalanpalveluksessa. Kirkko on kyllä niin eri juttu täällä kuin Suomessa. Siellä esim. sai ilmaisia donitseja ennen ja jälkeen jumalanpalveluksen :) Heti kirkon jälkeen ajettiin jonkun matkaa kaupunkiin nimeltä Castle Rock, jossa oli ns. cowboy messut. Siellä oli jos jonkin näköistä kojua, tivolilaitteita, eläimiä ja  paljon ihmisiä cowboy hatuissa sekä bootseissa.

Messujen jälkeen lähdettiin ajamaan takaisinpäin, mutta piipahdettiin talon läheisellä kukkulalla ihailemassa Kallionvuoria.

Sanotaan, että Coloradossa on noin 300 aurinkoista päivä vuodessa. Tällä hetkellä on kuitenkin menossa nuo ylimääräiset 65 päivää, sillä jokapäivä täällä ollessani on satanut ja ukkostanut. Ei aina koko päivää, mutta viimesitään illalla on aina ropissut ja jytissyt. Perjantaina satoi jopa rakeita.

Huomenna maantaina on koulun orientaatio päivä uusille opiskelijoille ja ensimmäiset cross country treenit. Koulu itsessään alkaa vasta tiistaina.

Mukavaa maanantaita sinne Suomeen,

Heidi

1. Oi! Tosi ihanalta näyttää. Oon niin kateellinen kun saat olla tuolla kokonaisen vuoden. Mukava tosin bongailla noita tuttuja maisemia =)
    Kalliovuoret <3 Mäkin opin juomaan teetä vasta ton Celestial Seasoningsin jälkeen =D Nautihan joka hetkestä!

2. Kuulostaa tosi ihanalta! Ootte ehtineet tehdä jo vaikka mitä muutaman päivän aikana:):):) Toivottavasti koulussa on kivaa, meillä alkaa huomenna:o!! Tää on just mahtavaa kun sä kirjoitat tätä blogia!